Peringatan!!!!

Peringatan :- Maaf, Fakta perubatan yang dikongsikan ini hanya satu research dan tinjauan pihak admin di website yang tersedia.... Oleh demikian, keberkesanan ubat yang dikeluarkan adalah dibawah tanggungjawab pihak yang ingin mencuba dan pengeluar produk. Adalah dinasihatkan untuk mendapatkan khidmat nasihat Doktor Pakar tentang kandungan ubat dan kesan. Pihak admin tidak bertanggungjawab sekiranya memberi kesan sampingan atau memudaratkan diri menjadi lebih teruk. Kita dikehendaki mencari penawar tetapi kita juga perlu berhati-hati dengan semua produk jualan langsung. Harap para pembaca dan pengunjung blog akan berhati-hati. Dapatkan maklumat yang tepat dan dijamin selamat baru mencuba. Insyallah akan ada penawarnya. Blog ini tidak mempromosi atau terlibat dengan pihak2 berkepentingan ataupun mengambil kesempatan cuma berkongsi bahan cerita.

Tuesday 13 March 2012

DIARI KEHIDUPAN - CATATAN KETIGAKU


Coretan lintasan perjalanan seorang hamba Allah S.W.T. Detik dan saat dibangunkan daripada mimpi indah dunia agar kembali dekat mengingatiNYA. Subahanallah. Semoga perkongsian perjalanan ini mampu dan dapat memberikan semangat, ketenangan, kekuatan, kesabaran dalam kita menempuhi ujian tuhan walau sebarat mana sekalipun. Ujian itu tanda Tuhan mengingati kita dan sayang pada hambaNYA. Insyallah.


14/03/2012 - Bersamaan 20 Rabiulakhir 1433H

Assalammualaikum, Salam Hormat. Alhamdulillah syukur atas nikmat yang telah diberikan oleh Yang Maha Kuasa kerana aku masih lagi bernafas dan dapat menghirup udara segara. Syukur yang tidak terhingga. Kini aku akan sambung melakarkan coretan kisah kehidupanku untuk catatan seterusnya. Kisah kehidupan seorang hamba Allah yang diberi sedikit ujian agar ujian tersebut mampu membuka lembaran baru dalam kisah kehidupan hambaNYA dan terus mengingatiNYA. 

Aku telah menerima panggilan telefon dari HKL. 30 March 2012 adalah tarikh temujanjiku bersama Doktor Pakar HKL. Aku diminta untuk hadir awal ke HKL bagi mengambil sample darah dan melakukan X-RAY Ultrasound untuk hati. Aku diminta berpuasa sebelum hadir. Kebetulan sehari selepas aku dihubungi aku bercuti setelah pulang outstation dari Perak. Awal-awal pagi aku bangkit dan terus ke HKL. Pukul 8.00 pagi aku telah berada di HKL dan terus ke Unit Geastro. Jururawat yang bertugas mesra menyambut kehadiranku. Aku maklumkan tujuan kedatanganku. Jururawat bertugas meminta Kad Pengenalan. Setelah dokumen berkenaan diriku diperolehi dia menjelaskan tindakan yang perlu aku lakukan. Aku diarahkan untuk mengambil sample darah terlebih dahulu dan kemudian membuat temujanji X-RAY. Ketika aku ke ruangan pengambilan darah aku dapati ramai telah menunggu. Aku kemukan dokumen yang diberikan oleh jururawat sebentar tadi kepada jururawat yang bertugas di bahagian darah. Dia memberikan nombor giliran. Angka 64. Aku melihat di papan screen baru angka 10. Aku bertanya kepada jururawat bertugas tempoh masa yang dirasakan pada nombor giliran aku. Dia maklumkan dalam lingkung pukul 10.00. Aku perlu menunggu 1 jam setengah kerana jam didinding menunjuk pukul 8.30 pagi. Aku membuat keputusan untuk pergi kebahagian X-RAY. 

Di kaunter X-RAY aku kemukan dokumen dan maklumkan temujanji bersama doktor. Aku diminta tunggu sebentar. Disini tak seramai seperti di bahagian darah. Aku orang kedua. Setelah namuku dipanggil aku dimaklumkan yang jadual XRAY aku hanya boleh dilakukan pada bulan Julai kerana senarai telah penuh. Walaubagaimanapun jururawat bertugas membantu mencari tarikh terdekat sekiranya ada pesakit yang membatalkan temujanji disaat akhir. Satu tarikh paling terdekat adalah pada bulan Jun. Aku bersetuju. Jururawat memaklumkan sekiranya aku memerlukan XRAY dengan kadar segera dia minta ketika temujanji bersama Doktor Pakar nanti aku jelaskan pasal tarikh temujanji. Doktor Pakar akan mengambil tindakan lanjut untuk mempercepatkan XRAY sekiranya dirasakan perlu. Hanya Doktor Pakar mempunyai kuasa bagi mempercepatkan XRAY dilakukan. Dokumen yang aku serahkan kepada jururawat tadi dikembalikan dan tentera tarikh temujanji iaitu 21 Jun 2012. Selesai soal XRAY dan aku ke bahagian darah kembali. 

Setiba aku disana angka menunjukkan 35. Cepat juga proses pengambilan darah. Aku lihat ada 3 kaunter dibuka. Ketika berada dibahagian pengambilan darah hanya kelihat majoriti warga-warga emas. Hanya beberapa orang yang muda dan lebih kurang lingkungan umurku. Mungkin mereka pelik melihat kehadiran aku. Sakit apakah aku? mungkin itu yang terlintas dalam fikiran mereka. Sementara menunggu pelbagai persoalan bermain difikiranku. Terasa darah yang mengalir terlalu kotor. Aku banyak beristifar agar tidak berburuk sangka. Jam 9.30pagi nombor ku dipanggil dan aku terus ke kaunter 2. Seorang jururawat lelaki berambut panjang. Aku serahkan dokumen dan jururawat lelaki tersebut mengangkat tanganku. Dia tepok pada pergelangan siku. Prosedur biasa. Kemudian dia cucuk jarum dan sedut darah. Cucukan terasa seperti gigitan semut. Setelah selesai dia letak kapas pada bekas cucukkan. Dia kata selesai. Aku tanya dokumen. Dia kata dokumen akan diserahkan pada Doktor Pakar. Aku mengucapkan terima kasih dan berlalu. Dia hanya merenung. Aku tidak tahu kalau dia tersenyum sebabnyer dia memakai topeng penutup mulut. Selesai satu tindakan. Pada 30hb March 2012, aku akan menemui Doktor Pakar. Rasa risau ada dan aku tidak sabar mendengar apa yang bakal diperkatakan Doktor tersebut. Sama-sama lah korang tolong doakan semoga segala keputusan yang dibuat berkenaan darahku tidak benar... Aku kadangkala terfikir semoga ada keajaipan yang bakal berlaku. Insyallah. Itu tidak bermakna aku melawan suratan takdir cuma sedikit perngharapan. Apa pun keputusan akan aku tempuh. Nantikan sambungan kisah kehidupanku ini untuk catatan berikutnya........


.... bersambung

2 comments:

  1. Lebih kurang 6 tahun dulu saya ulangalik ke HBKL kat chow kit tu kan untuk tujuan ambil darah juga dan jumpa doktor, dan yang ambil darah tu salah seorangnya jururawat lelaki rambut panjang ... maybe orang yang sama lah tu...tak naik pangkat lagi ke ia tu hehehe :)

    ReplyDelete
  2. sama ek? skrg nie najmi tak berurusan dengan dia HKL lagi ker? dulu najmi berurusan dengan department apa?

    ReplyDelete