Peringatan!!!!

Peringatan :- Maaf, Fakta perubatan yang dikongsikan ini hanya satu research dan tinjauan pihak admin di website yang tersedia.... Oleh demikian, keberkesanan ubat yang dikeluarkan adalah dibawah tanggungjawab pihak yang ingin mencuba dan pengeluar produk. Adalah dinasihatkan untuk mendapatkan khidmat nasihat Doktor Pakar tentang kandungan ubat dan kesan. Pihak admin tidak bertanggungjawab sekiranya memberi kesan sampingan atau memudaratkan diri menjadi lebih teruk. Kita dikehendaki mencari penawar tetapi kita juga perlu berhati-hati dengan semua produk jualan langsung. Harap para pembaca dan pengunjung blog akan berhati-hati. Dapatkan maklumat yang tepat dan dijamin selamat baru mencuba. Insyallah akan ada penawarnya. Blog ini tidak mempromosi atau terlibat dengan pihak2 berkepentingan ataupun mengambil kesempatan cuma berkongsi bahan cerita.

Monday 12 March 2012

DIARI KEHIDUPAN - CATATAN KEDUAKU


Coretan lintasan perjalanan seorang hamba Allah S.W.T. Detik dan saat dibangunkan daripada mimpi indah dunia agar kembali dekat mengingatiNYA. Subahanallah. Semoga perkongsian perjalanan ini mampu dan dapat memberikan semangat, ketenangan, kekuatan, kesabaran dalam kita menempuhi ujian tuhan walau sebarat mana sekalipun. Ujian itu tanda Tuhan mengingati kita dan sayang pada hambaNYA. Insyallah.

12/03/2012 - Bersamaan 18 Rabiulakhir 1433H

Assalammualaikum, Salam Hormat. Maaf kerana telah mendiamkan diri buat seketika. Atas alasan tugas dan kegiatan harian yang aku perlu lakukan. Aku terpaksa meninggalkan seketika kerisauan dan kebimbangan diri serta penulisan dalam blog ini. Semakin hari aku semakin tenang, tabah dan lebih yakin. Kekuatan untuk meneruskan kehidupan sebagai hamba Allah dimuka bumi bagaikan berkorbar-kobar walaupun hakikatnya dunia ini hanya pinjaman dan satu persinggahan. Akan aku lalui kehidupan didunia nie selayak dan sepatutnya aku sebagai Hamba Allah S.W.T. Kalau selama ini solatku, ibadahku terumbang ambing tapi kini kurasakan aku mula focus dalam menjalankan ibadahku. Alhamdulillah, dugaan yang telah kau berikan pada diri hambamu ini telah membuka satu lembaran baru, menyedarkan aku akan kealpaan aku sebagai hambamu Ya Allah.

Setelah aku meninggalkan sedikit catatan dan coretan kisah Diari Kehidupan - Cacatan Pertamaku, kini aku akan berkongsi pula untuk catatanku yang seterusnya. Sekadar meluahkan sedikit perasaan dan juga ingin berkongsi bersama-sama rakan pembaca. Dalam catatan pertamaku aku meluahkan kebimbangan aku dijangkiti HIV Positif. Aku terus mengikuti perkembangan blog Aku HIV Positif kerana telah aku sematkan dalam diri untuk sama-sama membantu mereka dan sama-sama saling menyokong antara satu sama lain. Insyallah.

Catatan kali ini, aku sambung dengan coretan perkongsianku terhadap keputusan darah yang aku perolehi dari Pusat Darah Negara. Aku telah menemui doktor yang aku jumpa waktu menderma darah dan dia yang bakal memberikan keputusan darah yang bakal aku ketahui. Tarikh 29/02/2012 - tarikh yang hanya muncul 4 tahun sekali. Tarikh yang bakal merubah sedikit perjalanan hidupku. Keputusan yang aku terima, aku bukan Pembawa HIV Positif. Alhamdulillah. Tapi aku telah disahkan mungkin pembawa Hepatitis B. Penyakit yang berpunca dari virus dan tersebar dalam darah dan penyakit yang belum ada ubatnyer juga. Terasa seperti satu batu berat menghempap diri. Dugaan Tuhan. Aku di diagnosis secara verbal tentang perkara-perkara yang mungkin menyebabkan aku dijangkiti. Soalan keturunanku dan segala kemungkinan yang menyebabkan aku mungkin di jangkiti diajukan. Aku rasa dalam keluarga aku takde sesiapa pun pembawa penyakit itu cuma yang terlintas aku pernah membotakkan kepala dan ada satu ketulan daging yang telah tertoreh dari pisau pencukur rambut kira-kira bulan 5 tahun lepas. Tak mungkin sebab itu. Aku tidak mahu berburuk sangka. Doktor di PDN menerangkan kemungkinan besar sebab itu mungkin ada. Aku telah diminta untuk merujuk ke Hospital Pakar Kuala Lumpur. Satu surat dikeluarkan dan pada hari yang sama aku ke HKL dan terus ke Unit Geastro, Hospital Pakar Kuala Lumpur sebagaimana tentera diatas surat. Kebetulan unit tersebut bercuti pada hari rabu dan aku diminta tinggalkan surat, mereka akan menghubungi aku kembali untuk satu temujanji dengan Doktor Pakar HKL.

Walaupun kegelisahan aku kepada HIV telah hilang namun kerisauan aku kepada Hepatitis B pula yang tengelam timbul dalam fikiranku. Teruk ke kesan penyakit ini? Pulangnyer aku dari HKL aku mencari fakta berkenaan Hepatitis B. Aku perolehi fakta dari blog ini http://halaqah.net/v10/index.php?topic=1521.0

Hepatitis B

Penyakit ini merupakan yang paling biasa berbanding A dan C, berpunca daripada jangkitan virus hepatitis B. Kadangkala ia boleh membawa kepada kerosakan hati kekal dan mempunyai kadar kematian tertinggi. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan sekitar 300 juta penduduk dunia menghidap penyakit ini. Di Malaysia terdapat 1.3 juta rakyatnya menghidap hepatitis B. Gejala-gejalanya; demam, tiada selera makan, termasuk tidak selera merokok, letih lesu, kulit menjadi kuning, air kencing kuning serta najis nampak pucat. ``Keadaan ini dikenali sebagai jangkitan hepatitis akut. Dua peratus daripada pesakit hepatitis akut boleh mendapat hepatitis akut teruk hingga membawa kegagalan hati teruk.``Seperti hepatitis C, sebahagian besar pesakit yang dijangkiti viral hepatitis B tidak mengalami apa-apa tanda,'' jelas Dr. Fazilah. Didapati 90 peratus bayi yang dijangkiti penyakit ini akan menjadi penghidap hepatitis B kronik manakala 50 peratus kanak-kanak juga akan menjadi pesakit hepatitis B kronik sementara lima hingga 10 peratus dewasa akan menghidap hepatitis kronik.
 

Bagaimana ia merebak?

Virus hepatitis B boleh dijangkiti dengan pelbagai cara. Antaranya sentuhan darah ke darah seperti tercucuk jarum, suntikan mahupun berkongsi jarum, hubungan seks, berkongsi berus gigi, sikat, percikan darah ke muka dan diwarisi daripada ibu ke anak. Bagaimanapun, ia tidak boleh dijangkiti hanya dengan bersin, batuk, berkongsi pinggan mangkuk dan berpelukan. Tambah Dr. Fazilah, ia boleh dielakkan dengan mengelak tabiat seks rambang dan tidak berkongsi jarum. ``Jika suasana bekerja terdedah dengan darah, cecair badan, amalkan sikap berhati-hati dan dapatkan imunisasi,'' jelas beliau. Menurutnya, jika seseorang disahkan menghidap masalah jangkitan hepatitis B kronik dinasihatkan menjalani ujian darah berkala untuk fungsi hati, ujian serum alpha tetaprotein dan ujian ultrasound hati, sekurang-kurangnya dua kali setahun.

Siapa yang patut menjalani ujian darah?

* Mereka yang mempunyai tanda-tanda penyakit hati
* Mereka yang datang dari China di mana berlakunya wabak jangkitan HBV
* Penagih dadah atau mereka yang terlibat dengan seks rambang
* Kanak-kanak yang mempunyai ibu bapa penghidap penyakit ini
* Kakitangan kesihatan
* Pesakit yang menjalani rawatan dialisis.

Rawatan

Dr. Fazilah menegaskan, terdapat kes-kes hepatitis di mana pesakit akhirnya bebas daripada penyakit itu selepas satu tempoh yang agak lama kerana antibodi pesakit itu berjaya melindungi diri daripada penyakit tersebut. Sebab itu pesakit dinasihatkan mengamalkan gaya hidup sihat dan menjaga pemakanan. Jagalah hati dengan baik.


Kesimpulan dari blog ini : aku terasa bahawa penyakit ini terlalu mudah dijangkiti. Sesiapa dan tak kira dimana pun. Apa yang juga terlintas aku tidak mahu berburuk sangka atas apa yang bakal berlaku. Aku harus tahu banyak fakta berkenaan perkara ini. Sekiranya penyakit ini adalah ujian dari Allah S.W.T akan aku terima dengan lapang dada. Mungkin inilah salah satu cara untuk menyucikan diriku atas segala dosa yang pernah aku buat dan mungkin ini adalah anugerah Tuhanku untuk mendekatkan aku kepadaNYA. Alhamdulillah. 

Kini, wajah isteriku yang baru aku nikahi tergambar didepan mata. Malam ini aku akan menemuinya. Rasa bersalah menghantui diriku. Akan aku buangkan rasa gelisah, rasa takut, rasa keliru, rasa sedih yang aku rasa. Akan aku pamirkan senyum bila menyambut kehadiran isteri yang aku nikahi. Isteri yang telah aku bersumpah akan menjaganya seumur hidupku. Saya sayakan awak wahai isteri yang amat aku kasihi. 

Malam itu, selepas menunaikan solat taubat, solat istikharah dan solat hajat. Aku mencari kekuatan untuk memberikan keputusan ujian darahku kepada isteri. Dua perkhabaran yang bakal aku berikan. Berita gembira dan khabar berita sedikit tidak baik tapi penuh khimah. Aku perjelaskan bahawa aku bukan pembawa HIV Positif dia hanya tersenyum. Kemudian dengan kekuatan yang ada aku khabarkan bahawa aku mungkin disahkan pembawa Hepatits B. Airmata tanpa dapat dikawal menitis dari kelopak mata seorang wanita. Ku dakap isteriku. Rasa bersalahku seperti menjerut diri. Airmata itu akan ku semadikan selamanya agar airmata itu adalah airmata terakhir yang bakal menitis dari kelopak mata isteriku. Ya Allah, aku redha dengan dugaanmu. Aku berdoa agar kau lindungi isteriku Ya Allah dari penyakit yang aku hadapi. Hindarkan isteriku dari segala keresahan, kesakitan dan kehinaan. Malam tu kepeluk erat tubuh isteriku. Aku terlalu mencintai dia. Terima kasih Tuhan kerana kau menganugerahkan aku rasa cinta dan dicintai yang tidak ternilai. Apa jua pandangan isteriku terhadapku akan aku terima. Apa juga keputusan yang bakal isteriku berikan akan aku terima dengan lapang dada. Semoga hubungan suci yang baru terjalin ini mendapat limpahan rahmat darimu Ya Allah. 

Terima kasih Ya Allah atas segala rahmat dan nikhmat yang ko berikan selama aku bernafas.
... bersambung
 

3 comments:

  1. Alhamdulillah hiv tidak ada didalam darah anda. Dan sedih kemungkinan pula ada hepatatis.

    Jika Allah beri pilihan dan awak terpaksa memilih satu, yang mana nak anda pilih? Hiv atau hepatatis?

    Tentu hepatatiskan, sekurang-kurangnya penyakit ini tak da stigma seteruk hiv. Walaubagaimana pun insyaallah saudara Waqar mesti perlu terus menerima rawatan doktor dan ikut segala nasihat mereka, saya percaya anda dan isteri akan dapat atasi masaalah ini dengan mudah nanti. Agak ringan juga dugaan yang Waqar terima jika dibandingkan dengan ramai lagi insan-insan diluar sana. Insyaallah semua akan ok ya :)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih najmi.... kalau diberi pilihan saya tak nak kedua2nyer. Minta dijauhi. Tapi dugaan tuhan tak siapa boleh mendugakan.... semoga kisah perjalanan saya ini dapat menguatkan semangat ramai insan lain. Alhamdulillah saya terhindar dari HIV. Stigma masyarakat juga terhadap Hepatits B sama macam HIV. Cuma mereka lebih positif. Kepada Pembawa HIV jangan takut pada kehinaan manusia tapi kita kena takut kehinaan Allah.

    ReplyDelete