Peringatan!!!!

Peringatan :- Maaf, Fakta perubatan yang dikongsikan ini hanya satu research dan tinjauan pihak admin di website yang tersedia.... Oleh demikian, keberkesanan ubat yang dikeluarkan adalah dibawah tanggungjawab pihak yang ingin mencuba dan pengeluar produk. Adalah dinasihatkan untuk mendapatkan khidmat nasihat Doktor Pakar tentang kandungan ubat dan kesan. Pihak admin tidak bertanggungjawab sekiranya memberi kesan sampingan atau memudaratkan diri menjadi lebih teruk. Kita dikehendaki mencari penawar tetapi kita juga perlu berhati-hati dengan semua produk jualan langsung. Harap para pembaca dan pengunjung blog akan berhati-hati. Dapatkan maklumat yang tepat dan dijamin selamat baru mencuba. Insyallah akan ada penawarnya. Blog ini tidak mempromosi atau terlibat dengan pihak2 berkepentingan ataupun mengambil kesempatan cuma berkongsi bahan cerita.

Tuesday 3 April 2012

DIARI KEHIDUPAN - CATATAN KEENAM




3/04/2012 - Bersamaan 11 Jamadil Awal 1433H

Assalamamualaikum dan salam hormat, bertemu kembali. Beberapa hari sudah aku tidak mengupdate di dalam blog. Tidak berkongsi fakta dan sebagainya. Semenjak 30hb aku mula rasa tenang sedikit berbanding hari-hari sebelumnya. Seperti semua sedia maklum 30hb March 2012 aku akan hadir ke HKL bagi tujuan temujanji bersama doktor. Sebelum melalui tarikh ini lagi aku telah bersedia mental dan fizikal untuk menghadapi segala ketentuan Tuhan. Aku bangun awal pada pagi 30hb. Temujanjiku pukul 8.30pg. Aku datang sebagaimana dijanjikan. Pagi 30hb kelihatan kaunter tidak begitu ramai dan tidak seperti hari aku hadir untuk membuat temujanji. Kehadiran aku ke HKL pagi itu diiringi hujan renyai2. Mungkin hujan rahmat pagi Jumaat.

Lebih kurang sejam aku menunggu giliran. Kebetulan pagi itu telah ramai juga yang hadir untuk temujanji. Angka giliranku 7009 dan ketika itu baru dipanggil 7003. Aku menanti dgn sabar. Ku lihat sekeliling. Masing2 membuat haluan masing2. Tak terlintas untuk bertegur siapa. Ada yang muda dan ada yang tua. Akhirnya nombor giliranku dipanggil. Aku menemui seorang doktor perempuan like indian girl. Nama dia Rena. Aku dijemput duduk. Pertanyaan awal aku diajukan tahukah atas sebab apa aku datang? Aku menjawab ringkas Hepatitis B. Doktor wanita tu tenang dan senyum. Satu risalah diserahkan kepada aku. Risalah Hepatitis B. Dia menerangkan secara ringkas berkenaan penyakit yang aku hadapi. Apa yang diperkatakan telah aku tahu dan baca sebelum nie. Aku mendengar tenang. Aku dinasihatkan supaya berhati dalam menjaga kesihatan selepas ini. Kemudian doktor bertanya statusku. Aku maklumkan aku baru berkeluarga. Dia minta nama isteriku dan memaklumkan supaya isteri aku turut menjalani ujian darah bagi memastikan tidak dijangkiti penyakit ini. Tindakan itu pasti aku lakukan. Aku tak sanggup isteri aku dijangkiti. 
 
Doktor rina hanya berbual santai bersamaku. Kemudian dia keluarkan laporan darahku dan bertanya berkenaan ujian ultrasound. Aku maklumkan temujanji pada 21 Jun 2012. Dia rekodkan. Aku bertanya adakah aku perlu mengambil segera ujian ultrasound tersebut? Dia kata tak perlu. Ikut sebagaimana jadual temujanji. Kemudia dia menerangkan tentang status penyakit aku. Berita yang aku rasa seperti perkhabaran angin lalu. Dia maklumkan bahawa ujian darah mendapati aku disyaki pembawa hepatitis b, walaubagaimanapun virus tersebut tidak dijumpai dalam ujian darah yang dilakukan. Melalui ujian darah tersebut darahku barada pada keadaan normal. Tetapi dia maklumkan ada kemungkinan virus senyap dalam darah sebelum dia menular. Dia juga menerangkan 80% jangkitan awal virus ini dapat dihapuskan oleh antibodi dalam badan. Sekiranya antibodi kuat dia dapat memusnahkan virus tersebut. Kemungkinan antibodi badan aku sedang melawan virus tersebut. Oleh demikian, dia minta untuk aku datang lagi temujanji 3 bulan akan datang. Dia maklumkan sekiranya ujian berikutnya mendapati virus tersebut tiada dalam darah aku kemungkinan besar aku bebas dari Hepatitis B. 
 
Sekiranya sebaliknya doktor akan mengesahkan bahawa aku adalah pembawa Hepatitis B bukan pengidap. Aku bertanya apa ubat dan juga tindakan yang perlu aku ambil. Doktor rina maklumkan bahawa tiada ubat yang boleh aku ambil kerana dalam tempoh masa skrg aku hanya boleh bergantung kepada antibodi dalam badan aku. Walaupun aku positif selagi virus tidak menyerang organ hati pihak hospital tidak akan memberikan ubat. Ubat hanya diberikan sekiranya virus mula merebak. sekiranya virus tidak menyerang maka aku hanya pembawa. Mungkin sampai hujung nyawa. Penjagaan kesihatan penting untuk aku buat masa skrg dan seterusnya. Doktor rina menerangkan aku tidak perlu risau cuma dalam keadaan sekarang aku diminta berhati2 dalam menjalani kegiatan harian agar tidak menularkan virus ini kepada orang lain kerana dalam tempoh skrg ada dua kemungkinan. Sekiranya positif sudah tentu darahku ada virus. Sekiranya melakukan hubungan seks tanpa protected atau darah aku mengalir dan terkena luka pada orang lain melalui pisau cukur, berus gigi kemungkinan besar aku akan menularkan virus tersebut. Sekiranya aku negatif aku tidak perlu lagi melalukan temujanji bersama doktor. Doktor rina bertanya pada aku sekiranya ada apa2 pertanyaan yang ingin aku ketahui lagi. Aku bertanya status kesihatan diriku. Buat masa skrg aku dimaklumkan bahawa aku sihat tetapi doktor rina tidak dapat mengesahkan selagi ujian berikutnya tidak dilakukan. Temujanji akan datang yang boleh doktor rina perjelaskan keadaan san status kesihatan aku. 

Satu surat dikeluarkan kepada isteriku untuk tindakan isteriku. Aku terima tarikh temujanji berikutnya iaitu pada 26 Jun 2012. Aku ucapkan terima kasih dan berlalu pulang. Ketika perjalanan pulang pelbagai perkara bermain difikiranku. Adakah doktor rina saja ingin tenangkan diriku dengan berkata demikian? Tak terjangkau akalku. Apa pun aku mula dapat rasakan ada aura positif masuk dalam diriku. Adakah aku akan sembuh dan menjalani kehidupan sebagaimana orang lain. Insyallah. Aku telah redha menerima ketentuan tuhan. Ada atau tanpa ada penyakit ini aku ingin membuka lembaran baru. Aku ingin hidup sebagaimana orang lain. Kenapa perlu aku menyeksa diri untuk selalu memikirkan kesan dan risiko. Tuhan tu maha adil dan maha mengetahui. Mulai dari hari ini aku berazam dan tanamkan dalam diri seberatmana pun kesan yang bakal berlaku akan aku tempuhi dengan hati yang sabar dan tenang. 

Kepada sahabat-sahabat diluar sana yang mungkin mengalami situasi yang sama, renung-renungkan kata-kata yang aku zahirkan. Semoga kita beroleh kebahagian dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment