Peringatan!!!!

Peringatan :- Maaf, Fakta perubatan yang dikongsikan ini hanya satu research dan tinjauan pihak admin di website yang tersedia.... Oleh demikian, keberkesanan ubat yang dikeluarkan adalah dibawah tanggungjawab pihak yang ingin mencuba dan pengeluar produk. Adalah dinasihatkan untuk mendapatkan khidmat nasihat Doktor Pakar tentang kandungan ubat dan kesan. Pihak admin tidak bertanggungjawab sekiranya memberi kesan sampingan atau memudaratkan diri menjadi lebih teruk. Kita dikehendaki mencari penawar tetapi kita juga perlu berhati-hati dengan semua produk jualan langsung. Harap para pembaca dan pengunjung blog akan berhati-hati. Dapatkan maklumat yang tepat dan dijamin selamat baru mencuba. Insyallah akan ada penawarnya. Blog ini tidak mempromosi atau terlibat dengan pihak2 berkepentingan ataupun mengambil kesempatan cuma berkongsi bahan cerita.

Wednesday 6 June 2012

Entry from http://www.serikasih.com/hepatitis-b-hvb-mudah-berjangkit

Usah prejudis terhadap individu yang dijangkiti virus Hepatitis B. Anda masih boleh berkongsi makanan, minuman, pinggan, sudu atau bersalaman, memeluk dan mencium mereka. Malah anda tidak perlu menjauhkan diri jika mereka batuk atau bersin kerana virus Hepatitis B (HVB) hanya berjangkit melalui hubungan seks dan pemindahan darah (termasuklah berkongsi jarum suntikan).
Jika anda adalah antara individu yang dijangkiti virus ini, masih belum terlambat untuk mendapatkan perlindungan kerana suntikan vaksin bukan saja dapat ‘melemahkan’ virus, tetapi memperlahan atau menghentikan kerosakan pada hati akibat serangan HVB.
Hepatitis bermakna keradangan hati dan virus hepatitis boleh menyebabkan kita mengalami masalah ini yang mungkin berakhir dengan kematian jika tidak diberi rawatan sewajarnya.
HVB mempunyai tempoh inkubasi (pembiakan) yang lama iaitu antara dua hingga tiga bulan. Virus ini boleh menyebabkan dua jenis masalah, sama ada akut atau kronik.

Hepatitis B dianggap jangkitan paling lazim di dunia. Sehingga kini dianggarkan lebih dua bilion penduduk dunia dijangkiti HVB dan daripada jumlah itu kira-kira 350 juta adalah pembawa HVB kronik.
Kebanyakan pembawa virus kronik ialah penduduk Asia dan Afrika. Di Malaysia, kebanyakan kes Hepatitis B berlaku di kalangan keturunan Cina (60-70 peratus), Melayu (30 peratus) dan India (10 peratus).
Virus ini disebarkan melalui hubungan seks, berkongsi jarum suntikan dengan individu dijangkiti atau pemindahan darah. Wanita hamil yang dijangkiti Hepatitis B boleh memindahkan virus ini kepada anak ketika bersalin. HVB dikatakan 100 kali lebih mudah berjangkit berbanding virus HIV.
Apabila seseorang dijangkiti virus ini, dia akan mengalami jangkitan akut. Antara gejala yang berlaku akibat jangkitan akut ialah demam, sakit kepala atau selesema. Namun, ada juga individu yang tidak mengalami masalah.
Pada sesetengah orang, jangkitan ini hilang sendiri (virus dimusnahkan sistem imun badan) tetapi dalam keadaan tertentu virus ini membiak dan terus hidup dalam individu sepanjang hayat sehingga menyebabkan jangkitan kronik.
Jika jangkitan virus berlaku pada kanak-kanak (melalui kelahiran), kemaraan penyakit adalah lebih cepat berbanding jangkitan di kalangan orang dewasa. Kira-kira 90 peratus bayi dijangkiti virus ini pada tahun pertama kehidupan mereka dan kajian mendapati 30 hingga 50 peratus kanak-kanak berumur satu hingga empat tahun mendapat jangkitan kronik.
Bahkan pesakit kecil ini mempunyai risiko kematian sangat tinggi akibat kanser hati dan sirosis yang ada kaitan dengan HVB iaitu sehingga 25 peratus.
Namun dalam kebanyakan kes, ramai yang tidak sedar mereka dijangkiti virus ini kerana tiada
gejala. Ujian darah untuk fungsi hati juga menunjukkan keputusan normal dan mereka sentiasa berasa sihat. Masalah kesihatan hanya timbul apabila virus yang membiak dalam badan menjadi aktif.
Antara gejala Hepatitis B:
# Demam kuning
# Kematian akut
# Jangkitan kronik
# Kematian akibat penyakit hati kronik
Bukan semua orang yang mendapat jangkitan mengalami gejala di atas. Kebanyakan orang yang dijangkiti virus ini tidak mengalami masalah kesihatan dan boleh bekerja seperti biasa. Malah di kalangan individu dijangkiti, hampir 90 peratus kes virus HVB dapat disingkir melalui tindakan antibodi badan manakala 10 peratus lagi menjadi pembawa.
Oleh kerana jangkitan HVB bersifat kronik, gejala kesihatan biasanya muncul apabila menjangkau 40 tahun. Di kalangan pesakit, dianggarkan 20 hingga 25 peratus mengalami masalah sirosis hati (sel hati mati, menjadi keras dan menyebabkan parut). Daripada jumlah ini kira-kira lima hingga 10 peratus mendapat kanser hati.
Dipercayai 80 peratus kes kanser hati di seluruh dunia ada kaitan dengan jangkitan hepatitis B dan dianggarkan 1.2 juta orang meninggal dunia akibat penyakit hati kronik. Jumlah pesakit hepatitis B kronik di seluruh dunia kini lebih 350 juta orang dan kebanyakannya tinggal di negara rantau Asia.
Di Malaysia, kadar kelaziman jangkitan HVB ialah 5.24 peratus yang membabitkan kira-kira 1.3 juta orang. Hepatitis B dikategorikan sebagai penyakit pembunuh ke-10 dan meletakkan kanser hati sebagai kanser kelima kerap di dunia.
Virus hepatitis B hanya ditemui dalam cecair dan darah dan ia boleh hidup melebihi seminggu dalam darah kering. Kebanyakan kes jangkitan berlaku pada bayi atau kanak-kanak, terutama pemindahan virus daripada ibu (yang tidak sedar mereka dijangkiti HVB) kepada anak ketika bersalin.
Pemindahan menegak seperti ini kerap berlaku (sembilan daripada 10 kes) di negara Timur, terutama rantau Asia Pasifik. Jangkitan juga berlaku melalui pemindahan darah, aktiviti seks tidak selamat, berkongsi jarum suntikan atau penggunaan jarum tidak bersih ketika membuat tatu. Kaedah pemindahan mendatar ini lebih banyak berlaku di negara Barat.
Antara cara yang boleh dilakukan untuk mencegah jangkitan hepatitis B ialah setia pada pasangan, tidak melakukan seks bebas, tidak berkongsi jarum suntikan dan mendapatkan pelalian HVB terutama bagi individu yang berumur 20 tahun ke atas kerana vaksin untuk penyakit ini hanya bermula pada 1989.

No comments:

Post a Comment